Wednesday, June 4

we share together, okeh?

اللهم إني عبدك بن عبدك بن أمتك ناصيتي بيدك ماض في حكمك عدل في قضاؤك أسألك بكل اسم هو لك سميت به نفسك أو علمته أحدا من خلقك أو أنزلته في كتابك أو استأثرت به في علم الغيب عندك أن تجعل القرآن ربيع قلبي ونور صدري وجلاء حزني وذهاب هم

“Ya Allah! Sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hamba lelakiMu (Adam), dan anak kepada hamba perempuanMu (Hawa). Ubun-ubunku berada di dalam tanganMu, telah berlakulah kepadaku hukumanMu dan adillah hukumanMu. Aku memohon kepadaMu dengan segala nama yang Engkau namakan untuk diriMu, atau yang Engkau turunkan dalam kitabMu, atau yang Engkau ajarkan kepada seseorang dari kalangan hambaMu, atau yang Engkau rahsiakan dalam ilmu ghaib di sisiMu. Tolonglah jadikan al-Quran penyejuk hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap rasa duka dan kegelisahanku”

Kata nabi saw: Tiada seseorang yg membaca doa ini melainkan Tuhan mencabut dukacita yg dirasainya dan diberikan jalan keluar dgn kegembiraan. (HR Ahmad)

Sebagai seorang muslim, kita dalam berdoa hendaklah mendahulukan doa-doa nabi lebih drp doa-doa rekaan sendiri. Banyak doa-doa ma’thur (sahih drp nabi) dgn disertai jaminan mustajab. Tinggal saja sejauh mana kita yakin dgn jaminan kata-kata nabi.

p/s: Nabi saw mengajar kita agar menghias doa dengan pujian dan mukaddimah yg baik sebelum meminta. Ia menjadi antara sebab doa diterima.

No comments: